Quiche cu dovlecei şi ceapă verde

by - 7/04/2010

De obicei pentru un drum lung cu trenul aleg să fac rapid câteva sandvişuri, dar săptămâna trecută am pregătit ceva special pentru o călătorie în Ţara Tăşuleasa - un loc minunat în nordul ţării, natură de poveste şi oameni frumoşi. Am ales să bucătăresc rapid (deşi urmând paşii reţetei a durat un pic mai mult) un Quiche cu dovleceii pe care i-am fi lăsat în frigider pentru alte câteva zile.

Quiche-ul, un fel de mâncare devenit clasic franţuzesc, îşi are originile pe melaguri germane, în regatul medieval Lothtingen. Cuvântul provine de la nemţescul 'Kuchen' - prăjitură/chec, care iniţial a fost 'küche', apoi modificările aduse lui 'ü' şi 'ch', l-au transformat în 'kishe', iar apoi adaptat în francezul 'quiche'.

De felul lui, quiche-ul este o tartă, având o bază de aluat pre-copt şi o umplutură de legume, carne sau brânzeturi, legată printr-un amestec de ouă şi smântână. Un fel de omletă mai simandicoasă :P.
Reţeta o urmaţi mai jos, şi o atenţie deosebită să acordaţi şi notelor de subsol :)

Aluatul pentru tartă:
  • 125g unt rece, tăiat cuburi, în plus un pic pentru forma de copt 
  • 250g făină, în plus un pic pentru forma de copt (*)
  • 1 praf de sare 
  • 50g parmezan proaspăt ras
  • 1 ou (**)
  • Apă rece
Umplutura de dovlecei:
  • 2-3 dovlecei mari, daţi prin răzătoarea mare (***)
  • 1 Lg sare
  • 50 g unt
  • O legătură ceapă verde, tăiat rondele
  • 150 g crème fraîche (****)
  • 3 oua mari
  • Sare, piper
  • O legătură arpagic verde, tăiat rondele

1. Se unge cu un unt o formă de tartă (24 cm diametru). Făina, sarea şi untul se sfarâmă bine cu mâinile, apoi se adaugă parmezanul ras. Se amestecă oul cu apa şi se inglobează în amestecul uscat pană se obţine un aluat ferm şi neted. Aluatul se întinde într-o foaie nu foarte subţire cu care apoi se 'îmbracă' forma de tartă. Se acoperă cu o hârtie de copt pe care se pune un strat de fasole boabe (eu am folosit o mână de alune de pădure :) ), pentru a-l pastra plat în timpul coecerii 'oarbe'. Forma se pune la rece, în frigider pentru 30 de minute. Cuptorul se preîncălzeşte la 200°C.

2. Se dă aluatul la cuptor pentru 15 minute, apoi se scoate hârtia de copt şi boabele de fasole şi se lasă la copt pentru alte 5 minute. Se scoate apoi şi se lasă să se răcească. Temperatura cuptorului se reduce la 180°C.

3. Se amestecă dovlecelul cu sarea şi se lasă într-o strecuratoare pentru 20 de minute pentru a se scurge lichidul. Se spală apoi bine în apă rece, se scurge bine într-un prosop. Se topeşte untul într-o tigaie, în care se adaugă ceapa verde şi se căleşte un pic, iar apoi se adaugă şi dovleceul scurs bine şi se mai călesc împreună cam 5 minute, până se avaporă lichidul. Înainte de a fi amestecate cu celelalte ingrediente, amse prăjeşte ceapa verde, se adaugă dovleceii şi tot ceea ce gatiti la foc mediu timp de aproximativ 5 minute, până când lichidul sa evaporat. Se răceşte un pic înainte de a fi amestecat cu celelalte ingrediente.

4. Smântâna, ouăle, sarea, piperul şi arpagicul se amestecă bine, apoi se încorporează în mixul de dovlecel si ceapă verde. Acesta se toarnă în forma copt şi aluat şi se dă la cuptor, iar peste 30 de minute, quiche-ul este gata :)

Note:
* - deşi reţeta nu specifică tipul făinii, eu am făcut o combinaţie de jumătate făină de grâu din măciniş integral şi o altă jumătate din făină albă (tip 650);
** - ei, oul l-am observat abia acum, nu şi când am făcut aluatul. De legat s-a legat bine, dar cel mai bine e să urmaţi reţeta ca la carte sau dacă sunteţi mai curajoşi, mergeţi pe 'neatenţia' mea şi v-a ieşi la fel de bine :) ;
*** - am pus acolo 2-3 la număr, dar acum depinde şi de forma de tartă pe care o folosiţi. Eu am folosit chiar 4-5 mai potriviţi;
**** - crème fraîche este smântâna cu un conţinut de grăsime cam de 28-30%. (Cred ca o să-mi printez poza asta de pe wiki cu feluritele produse lactate să o am la îndemână la bucătărit reţete simandicoase)

Şi dacă tot v-am spus la început de călătoria în Ţara Tăşuleasa, vă arăt un pic din minunatele locuri...

You May Also Like

0 commentarii