Cheesecake

by - 4/26/2013

Hai că vine repede celălalt 5 al lunii şi eu nu apuc să scriu despre ce desert am făcut luna asta. Dacă în martie am mers pe ceva extrem de simplu, doar 2 ingrediente pe care le-am amestecat şi pus la cuptor, ei, acum se pare că a fost opusul. Recunosc că n-am mai făcut un desert atât de complicat, dar atât de minunat şi bun. Doamnelor şi domnilor, prăjitura cea mai fină de brânză, Cheesecake!


L-am mâncat făcut de alţii, comercial sau în casă, făcute la rece sau la cald; unele au fost fine şi delicate, în altele se simţea brânza mult mai grunjos. Pentru că ăsta-i şi secretul: brânza şi calitatea ei. Mi-am propus de multă vreme să încerc să fac şi eu, dar n-am mai reuşit. În orice caz, nu ştiam că-i procedeu aşa simandicos şi de durată. De fapt mai mult durata de când începi să amesteci brânza şi până să savurezi o felie, m-a minunat. Sau cel puţin, ca prima dată, aşa mi s-a părut.


Am răsfoit după o reţetă prin mica mea colecţie de cărţi de bucate. Am dat peste bine cunoscutul New York Cheesecake, am dat peste altele, apoi am "răsfoit" blogurile şi într-un final inspiraţia am găsit-o aici. Am ales să fac ceva special şi pentru că mama era aici, în vizită, iubitoare de ceva dulce ca şi mine. Însă pentru ea însemnătatea dulcelui s-a schimbat un pic, când acum câţiva ani a aflat că are diabet, iar de atunci trebuie să fie mult mai atentă în special la ingredientul dulce nr.1 - zahărul.


Aşa că am încercat să adaptez cumva reţeta originală astfel încât să ne bucurăm toţi de prăjitură, şi ea, şi noi. Am înlocuit zahărul cu fructoză, am înlocuit o parte din brânză cu un tip mai slab în grăsimi, iar rezultatul a ieşit nemaipomenit. Mai jos o să pun ingredientele folosite de mine, dar şi cele originale.


Ingredientele pentru blatul de biscuiţi:

  • 1 3/4 c biscuiţi digestivi (pentru că nu am găsit graham ca în reţeta originală)
  • 50 g unt
  • un praf de sare
  • (2 Lg zahăr, eu l-am eliminat)

Ingredientele pentru umplutura de brânză:

  • 500 gr branză proaspătă, fină, de vaci + 300 gr cremă de brânză Philadelphia Natur (aş fi putut încerca şi varianta Light) (în reţeta originală, 900 gr cremă de brânză)
  • 2/3 c + 2 1/2 Lg fructoză (în reţeta originală - 1 1/4 c zahăr) am folosit acest convertor
  • 1/2 lg sare
  • 2 lg extract de vanilie
  • 1/2 lg coajă rasă de lămâie
  • 4 ouă mari, la temperatura camerei
  • 250 gr brânză mascarpone
Opţional pentru decor:
  • fructe proaspete sau decongelate
  • felii de lămâi confiate
Mai e nevoie de o formă de copt, rotundă, cu pereţi detaşabili (eu am folosit una cu diametru de 20cm) şi un alt vas, rezistent la temperatura cuptorului, în care să intre forma de copt.

Cuptorul se preîncălzeşte la 170-180°C. Fundul formei de copt se înveleşte în hârtie de copt (sau folie de aluminiu) iar pereţii acesteia se ung cu unt.



1. Pregătirea blatului de biscuiţi: se sfarămă biscuiţii foarte bine cu un făcăleţ sau mixerul electric. Sarea şi untul moale se adaugă mai apoi şi se încorporează bine în biscuite. Se toarnă în forma de copt şi se apasă bine cu degetele, pentru a obţine un strat dens şi uniform de blat. Acesta se pune la congelator pentru 10 minute, în timp ce se încălzeşte cuptorul. L-am copt apoi tot cam 10 minute.


2. Între timp am pregătit umplutura de brânză. Îniţial am amestecat bine cu telul electric cele 2 feluri de brânză, câteva minute. Apoi am adăugat gradual fructoza/zahărul şi sarea, amestecând bine în continuare. La final, am adăugat vanilia şi coaja de lămâie şi am mai continuat să amestec cu telul câteva minute. Rând pe rând am adăugat ouăle, bătând bine compoziţia cam un minut după fiecare. La final am adăugat brânza mascarpone, amestecând la o viteză mai redusă, până s-a încorporat bine şi am obţinut o umplutură cremoasă şi uşor pufoasă. Din cauză că am înlocuit o parte din crema de brânză cu una proaspătă, rezultatul a ieşit un pic mai lichid decât cel observat în reţeta originală. Dar am turnat-o peste blatul de biscuiţi, gata răcit deja şi bună a fost pentru a intra iar la cuptor, la o temperatură de 160°C, de data asta.


3. Înainte însă mai trebuie de făcut ceva foarte important, un artificiu in ale coacerii, se pare. Pentru că acestei umpluturi de brânză îi ia mult timp să se coacă, blatul de biscuite, care nu mai necesită coacere, se poate arde, dar şi crăpa. De asemenea pentru a distribui căldura în mod egal, se coace cheesecake-ul într-un vas cu apă, adică forma de copt se pune într-un vas cu apă foarte fierbinte, astfel încât apa să ajungă până la jumătatea pereţilor formei.


4. La cuptor (160°C) va sta cam... 90 de minute bune, până se colorează un pic arămiu deasupra. Se va umfla un pic, dar apoi, scos din cuptor se va mai lăsa. De fapt, după ce am oprit focul, dar înainte de a-l scoate din cuptor, l-am mai lăsat acolo pentru încă o oră, cu uşa cuptorului întredeschisă (proptitul unei linguri de lemn e o metodă foarte bună pentru a face asta).


5. După ora de odihnit în cuptor, mai urmează altele bune, afară, la temperatura camerei. Pentru că se va mai lăsa un pic şi să nu se rupă pe la margine, e bine ca să se desprindă uşor de pereţii formei, cu ajutorul unui vârf de cuţit.

6. Dar nu, nu vă grăbiţi! încă nu puteţi savura o felie din minunatul desert fin de brânză. Mai e nevoie de cel puţin 4 ore (sau peste noapte este şi mai bine) să stea în frigider ca să se lege bine toate aromele. Abia apoi, după ce aţi rezistat tentaţiei, îl puteţi decora după bunul plac, felia şi savura în linişte. Aveţi grijă cum îl feliaţi, că-i tare delicat, dragul de el. Un cuţit lung şi subţire, trecut prin apă fierbinte şi apoi uscat, vă salvează la nevoie.

Şi iată-l în toată splendoarea lui...




(sursa de inspiraţie, câteva tips&tricks şi reţeta originală - http://joannagoddard.blogspot.be/2013/01/the-best-mascarpone-cheesecake-youll.html)

You May Also Like

2 commentarii

  1. Arată bine, o fi și bun, dar eu vreau să comentez off topic :) Din poza cu mama ta rezultă, după mine, că Alex seamănă cu mama mai mult decât tine :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. să trag concluzia că şi Luca va semăna mai mult cu mine? :)

      Ștergere