Biscuiți festivi, 3 rețete

by - 1/17/2016

Am promis în postarea precedentă rețeta biscuiților festivi pe care i-am făcut de Crăciun și care ne-au ajuns și îndulcit papilele până mai ieri. Mi-am regăsit energia și am vrut să fac mai multe variante, să satisfac poftele tuturor de-ai casei: unii clasici, cu gust de turtă dulce - biscuiți în două variante (cu condimente de iarnă și ceai verde), alții mai bogați și dulci - fursecuri cu ciocolată, și încă unii mai ”sănătoși” și consistenți - trufe cu fructe uscate, nuci și ciocolată.


Biscuiți în două variante - cu condimente de iarnă / ceai verde (matcha) - asta-i o rețetă pe care o tot repet cu diferite ocazii de câțiva ani încoace, ba de Ziua Parcului de acum aproape 3 ani și cel mai des i-am făcut în ultimele ierni în preajma Crăciunului. Rețeta am găsit-i chiar pe ambalajul amestecului speculoos pe care-l folosesc drept condiment de turtă dulce. Varianta cu pudră de ceai verde am făcut-o abia anul trecut când m-am gândit că se potrivește de minune cu atmosfera sărbătorilor de iarnă. Dacă aveți pitici care vor să vă dea o mână de ajutor, asta-i o activitate ce le va face mare plăcere. Lucacinul meu a găsit niște combinații de forme tare interesante :)



Ingrediente (am împărțit cantitatea în două):
  • 500 gr făină 
  • 325 gr unt nu foarte moale
  • 225 gr zahăr brun 
  • 5 lg praf de copt 
  • 1 lg sare 
  • 1 lg extract de vanilie 
  • 2 ouă 
  • condimente: 10 gr condimente speculoos (sau condimente de turtă dulce) și 10 gr pudră de ceai verde (matcha) sau câte 20 gr din fiecare dacă se face doar o variantă
Cuptorul se preîncălzește la 160°C, se acoperă o tavă de cuptor sau una mai largă și deschisă cu hârtie de copt.

Într-un vas se amestecă ingredientele uscate - făina, zahărul, praful de copt, sarea.

Pentru a face cele două feluri de biscuiți, puteți urma una dintre cele două variante de mai jos:

1. se încorporează apoi restul ingredientelor - untul, ouăele și extractul de vanilie până se obține un aluat vârtos și omogen. Se împarte acest amestec în două părți egale în vase diferite. Se adaugă apoi în fiecare dintre ele ele două feluri de condimente separat și se amestecă bine până aluaturile sunt colorate omogen. Din cauza frământării însă e posibil ca aluatul să se facă mai moale. Se poate păstra în frigider pentru a se mai întări.

2. se împarte amestecul uscat în două părți egale în vase diferite. Se adaugă apoi în fiecare dintre ele ele două feluri de condimente separat și se amestecă bine. În fiecare dintre ele se încorporează apoi restul ingredientelor, împărțite în două cantități egale - 112 gr unt, 1 ou, 1/2 lg extract de vanilie. Se frământă apoi separat până aluaturile capătă culori omogene și un aspect vârtos. E posibil însă ca aluaturile se înmoaie nițel, se pot păstra în frigider pentru a se mai întări.

După ce aluaturile sunt gata și un pic întărite se întind în foi cam de 3-5 mm și se decupează diverse forme. Eu am folosit făină din belșug ca să nu se lipească de blatul pe care am lucrat. Din cauza asta e bine ca în timp ce lucrezi cu o bucată de aluat, restul să fie păstrat la rece.

Se coc apoi cam 15-20 minute, dar având grijă să nu se coloreze arămiu prea tare (mai ales biscuiții cei făcuți cu pudra de ceai verde, care dacă nu sunt păziți cu grijă își pierd rapid culoarea).


Fursecuri cu ciocolată - sau bine-cunoscuții chocolate chip cookies. Recunosc că nu m-am îndurat multă vreme să-i fac, deși am poftit de prea multe ori. Când aleg să fac un desert în casă, aleg variantele totuși mai puțin grele și prefer alternativele mai sănătoase, dar asta nu înseamnă cu nu poftesc și nu consum cantități (totuși nu foarte mari) de ciocolată. De asta probabil în colecția de rețete nu prea am adunat rețete cu multă ciocolată. Așa că iată-le, niște bombe pline de ciocolată și zahăr (rețeta totuși am modificat-o și am tăiat o parte din el).


Ingrediente (eu folosit jumătate din cantitatea de ingrediente din rețeta orginală - din cartea Seven Spoons de Tara O'Brady, în plus am redus și cantitatea de zahăr):
  • 110 gr unt, tăiat bucăți mici
  • 210 gr făină
  • 1/2 lg praf de copt
  • 1/2 lg bicarbonat de sodiu
  • 3/4 lg sare
  • 160 gr zahăr brun
  • opțional: 50 gr zahăr (eu am omis)
  • 1 ou
  • 1 lg extract de vanilie
  • 170 gr ciocolată neagră, tăiată bucăți mici
Se preîncălzește cuptorul la 180°C și se acoperă o tavă de cuptor sau una mai largă și deschisă cu hârtie de copt.

Într-un vas mic de gătit se topește la foc mic untul, fără să fie adus la puntul de fierbere, amestecând continuu. În alt vas uscat se amestecă făina, praful de copt, bicarbonatul de sodiu și sarea.

Untul topit se toarnă într-un vas mai încăpător și se încorporează în el zahărul. Se adaugă oul și se amestecă bine, apoi extractul de vanilie. Peste acestea se încorporează apoi, amestecând cu o lingură de lemn sau spatulă de silicon, mixul uscat de mai devreme, iar la final de tot ciocolata tăiată bucăți. Nu trebuie însă să se amestece prea mult.

Dacă aluatul este prea moale, se poate ține pentru 5-10 minute în frigider. Se ia din el cu lingurița și fac din el apoi biluțe de cam 3 cm diametru și se așează uniform pe tava de copt, lăsând suficient spațiu între ele (5 - 7 cm). Se coc apoi pentru vreo 10 - 12 minute, rotind tava la jumătatea timpului, până suprafața lor se crapă un pic. Se scot din cuptor, se mai lasă nițel în tavă, apoi se transferă pe un grătar să se răcească complet. Se pot păstra la temperatura camerei într-un vas bine închis cam 1 săptămână. La noi au rezistat chiar mai mult :)


Trufe cu migdale, caise uscate și ciocolată
- iar pentru poftele mai puțin pretențioase, am inclus și o rețetă mai sănătoasă, din cartea mea preferată - Love Bake Nourish de Amber Rose. E o rețetă cu ingrediente consistente, care poate fi adaptată în funcție de ce ingrediente aveți la îndemână sau în altă combinație de gusturi: migdalele pot fi înlocuite cu alte nuci, caisele uscate cu alte fructe, iar untul de arahide cu un alt unt de nuci.


Ingrediente (o cantitate cam pentru 20-30 de bucăți):
  • 150 gr migdale decojite
  • 200 gr unt (sau 200 ml ulei de cocos)
  • 2 Lg miere
  • 250 gr unt de arahide sau alte nuci
  • 150 gr caise uscate, tocate mărunt
  • 2 Lg pudră de cacao
  • 200 gr fulgi de cocos
Se preîncălzește cuptorul la 180°C. Se pun migdalele pe o tavă de copt și se coc vreo 6-10 minute, fiind cu un ochi pe ele să nu se ardă. După ce s-au răcit se toacă mărunt.

Se topește untul într-un vas la foc mic, împreună cu mierea până se omogenizează bine. Se adaugă untul de arahide și se amestecă iar. Apoi se încorporează și caisele, migdalele și pudra de cacao. Se toarnă amestecul într-un vas și se lasă la răcit în frigider cam 1 oră (eu am lăsat chiar peste noapte) până se întărește. Se ia apoi din el cu o linguriță cantități mici și se modelează în biluțe cam 2-3 cm diametru, care apoi se tăvălesc bine prin fulgii de cocos. Se păstrează în frigider pentru a-și păstra fermitatea.

You May Also Like

1 commentarii

  1. Oai, abia asteptam sa pui reteta fursecurilor cu ciocolata! Sa-ti mai spun ca ne-am 'batut' pe ultimul fursec ciocolatos? A. nu vazuse cati ne-ai pus in traista, dar eu am pitit o parte, pai, se poate sa nu fur tot ce-i cu ciocolata? :D Asa ca a doua zi, cand mai ramasese doar unul (vizibil, cei invizibili erau pusi bine :)) ) ne-am ciondanit pe el, dar tot am prins si eu jumate! Muahahaha! :D
    Acum pot sa-i fac si eu, sa nu mai avem motive de impartit, danku!
    Ne-au placut si trufele cu migdale, au fost deosebite! <3

    RăspundețiȘtergere